Een paar van de grootste ergernissen in het verkeer zijn waarschijnlijk wel files, wegwerkzaamheden en omleidingen. Vaak heeft een navigatiesysteem of een routeplanner verkeersinformatie in de software verwerkt waardoor je de meest actuele informatie kunt zien wat betreft het huidige verkeer. Door deze informatie weet je precies hoe laat je weg moet gaan, wat je aankomsttijd is en welke route je moet nemen.
Achter al die actuele verkeersinformatie zit echter ook een hoop technologie, want er zit natuurlijk niet iemand achter een computer die al die informatie over de wegen van heel Nederland in real-time aan het typen is. Hoe zit het met die technologie? En wat voor informatie kun je allemaal verwachten van verkeersinformatie?
Als je goed oplet zul je zien dat er door heel Nederland op een groot aantal wegen camera’s staan. De camera’s zijn onopvallend en kunnen niet gebruikt worden om snelheden of iets anders te meten, ze worden namelijk gebruikt om de stroom aan verkeer in de gaten te houden. Je hebt de grootste kans om deze camera’s te zien op knooppunten of in de buurt van bruggen. De camera’s worden beheerd door Verkeerscentrum Nederland, ook wel bekend als VCNL, en 5 regionale verkeerscentrales van Rijkswaterstaat.
De VCNL en Rijkswaterstaat analyseren en verwerken de beschikbare data van de camera’s en nemen hierop actie wanneer dat nodig is. Denk hierbij aan eventuele omleidingsroutes op de digitale borden boven de wegen, spitsstroken openen of snelheidsaanpassingen op de digitale borden.
Files zijn een ander verhaal. Deze worden bijgehouden door meetlussen en onder andere bluetooth-meetsystemen. Dit gebeurt allemaal automatisch. De informatie die door deze systemen verwerkt wordt, wordt direct beschikbaar gesteld aan verschillende soorten media en bedrijven die dit in hun show of applicaties kunnen verwerken. Denk hierbij aan het nieuws wat je op de radio hoort.
Alle informatie met betrekking tot het verkeer wordt direct vrijgegeven, of het nu elk uur op de radio is of op de website van Rijkswaterstaat. Er zijn echter ook andere manieren om verkeersinformatie te zien.
Vrijwel alle routeplanners maken tegenwoordig gebruik van actuele verkeersinformatie om de beste en snelste route te laten zien. Zo goed als alle routeplanners laten files zien, maar er zijn ook routeplanners die de extra spitsstroken laten zien en eventuele flitsers. De flitsers worden voor het grootste gedeelte door oplettende rijders gemeld.
De ANWB verdient een aparte vermelding binnen de sectie verkeersinformatie. Zij hebben een eigen filelijst op hun website en app staan waar je de files op de Rijkswegen kunt zien, evenals de lengte en duur van de file. Je kunt ook de website van de Rijkswaterstaat zelf in de gaten houden.
Heel leuk al die informatie over het verkeer, maar is het ook mogelijk om het verkeer met eigen ogen te zien? Uiteraard kan dat! Je kunt zelf beoordelen of het te druk is naar jouw zin door ook de camera’s te bekijken. Hiervoor hoef je niets speciaals te doen. Je kunt de camera’s gewoon opzoeken, er zijn er namelijk een aantal openbaar gezet voor het publiek. Hierdoor kun je precies zien hoe druk het is op een bepaald knooppunt. Als je heel goed oplet zou je misschien zelfs je partner kunnen zien onderweg naar huis!
Het is hierbij wel belangrijk om te vermelden dat de camera’s niet altijd toegankelijk zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd zullen de camera’s privé gezet worden waardoor je niet kan meekijken. Jij zou ook niet willen dat Jan en alleman mee kan kijken als jij een zwaar ongeluk hebt gehad, toch?